کد مطلب:313787 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:308

نیابت از ام البنین
توسل آیةالله العظمی مرحوم حاج سید محمد روحانی متوفی شب جمعه 19 ربیع الاول سال 1418 ه. ق «قدس سره» به ام البنین علیهاالسلام.

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود خلیلی در تاریخ شوال المكرم سال 1418 ه. ق در منزل آیةالله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی «قدس سره» برای حقیر چنین نقل كردند:

مرحوم آیةالله آقای حاج سید محمد روحانی «ره» در گرفتاریها و نیز در امور مهمه، معمولا به حضرت ام البنین سلام الله علیها والده ی ماجده ی حضرت اباالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام متوسل می شدند.

كیفیت توسلشان به آن مخدره ی مجلله سلام الله علیها نیز به این نحو بود كه نذر می كردند پس از رفع گرفتاری و برآورده شدن حاجات ایشان هزینه ی سفر كربلای كسی را تأمین كرده وی را به كربلا بفرستند به نیابت از ام البنین علیهاالسلام و از سوی آن مخدره، زیارت كاملی انجام بدهد.

خوب به یاد دارم در سالها 1383 ه. ق كه احیانا این افتخار، یعنی نیابت زیارت كربلا از طرف حضرت ام البنین علیهاالسلام با تأمین هزینه ی معظم له نصیب این جانب



[ صفحه 69]



شد، مبلغ نیم دینار معادل ده درهم به من دادند، و این در حالی بود كه آن روزها حداكثر كرایه ی رفت و آمد به كربلا حدود چهار درهم، و حداقل آن سه درهم، می باشد.

و نیز اضافه كردند كه آیت الله روحانی فرمودند یك بار به دندان درد شدیدی مبتلا شدم، به دكتر طریحی دندانپزشك مراجعه كردم، اتفاقا دكتر نبود، از بس كه درد شدید بود، فورا نذر كردم كه اگر از این درد شدید نجات یابم، همین شب جمعه ی آینده كسی را اجیر كرده و به كربلا به نیابت آن مخدره بفرستم و لحظاتی نگذشت كه درد به كلی ساكت شد. فردا عصر در خانه نشسته بودم كه ناگهان مجددا درد شروع شد به نظرم رسید كه دكتر آمده و باید به نزد او بروم فورا به مطب دكتر مراجعه كردم دیدم بله دكتر آمده است.

دندانم را كه قبلا درد شدیدی داشت و در این مدت به بركت آن مخدره آرام گرفته بود كشیدم آقای خلیلی افزودند كه گرفتاری داشتند، این توسل را به این كیفیت به آنها تعلیم نمودم، آنها هم عمل كردند و از گرفتاری نجات پیدا كردند.

مؤلف گوید: یكی از علمای بزرگ شیعه در تاریخ 27 ذی الحجه الحرام سال 1416 ق در عظمت و شخصیت والای حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام صحبت می كردند فرمودند: كسی در عالم مكاشفه حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام را می بیند. به حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام عرض می كند: آقا جان من حاجتی دارم، به چه كسی متوسل بشوم تا حاجتم رواگردد؟ حضرت در جواب می فرماید: به مادرم ام البنین علیهاالسلام.